INCOTERMS 2000 – reguli şi uzanţe în comerţul internaţional

Termeni utilizaţi în comerţul internaţional, aşa cum sunt aceştia stabiliţi de Camera de Comerţ şi Industrie din Paris

Categoria E - vanzatorul pune marfa in propriile depozite la dispozitia cumparatorului

Categoria C - transportul principal este platit de catre vanzator, care suporta cheltuielile dar nu si riscurile pe timpul transportului

Categoria F - transportul principal nu este platit de catre vanzator, care remite marfa unui transportator desemnat

Categoria D - vanzatorul suporta toate cheltuielile si riscurile pentru livrarea marfii la locul de destinatie convenit

Grupa E – (Expediere)

EXW = EX WORKS

Franco fabrica……..(locul convenit)- vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a pus marfa la dispozitia cumparatorului, la sediul sau (uzina, depozit, fabrica etc.)

Grupa F – (Transport neplatit)

FCA = FREE CARRIER

Franco caraus…….. (locul convenit) - vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa, vamuita pentru export, in grija carausului desemnat de catre cumparator, la locul sau punctul convenit.

FAS = FREE ALONGSIDE SHIP

Franco de-a lungul vasului…… (port de incarcare convenit)- vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul vasului, pe chei sau pe slepuri, barje sau pe bac, in portul de incarcare convenit.

FOB = FREE ON BOARD

Franco bord…. port de incarcare convenit)- vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a trecut balustrada vasului, in portul de incarcare convenit.

Grupa C – (Transport platit)

CFR = COST AND FREIGHT

Cost si navlu…..( port de destinatie convenit)- vanzatorul trebuie sa plateasca navlul si costurile necesare pentru aducerea marfii in portul de destinatie convenit, dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece balustrada vasului in portul de incarcare.

CIF = COST, INSURANCE AND FREIGHT

Cost, asigurare si navlu…… (port de destinatie convenit) - vanzatorul trebuie sa plateasca navlul si costurile necesare pentru aducerea marfii in portul de destinatie convenit, dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece balustrada vasului in portul de incarcare. De asemenea el trebuie sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul cumparatorului de pierdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului

CPT = CARRIAGE PAID TO

Transport platit pana la…. (locul de destinatie convenit)- vanzatorul plateste transportul marfii la destinatia convenita. Riscurile de pierdere sau deteriorare a marfii, precum si orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimentele care au loc dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata in custodia carausului. CPT inseamna ca vanzatorul asigura vamuirea marfii la export.

CIP = CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO

Transport si asigurare platite pana la (… locul de destinatie convenit) - vanzatorul plateste pentru transportul marfii la destinatia convenita şi efectuează asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului. Vanzatorul incheie contractul de asigurare si plateste prima de asigurare. CIP cere ca vanzatorul sa asigure vamuirea marfii la export.

Grupa D (Destinatie)

DAF = DELIVERED AT FRONTIER

Livrat la frontiera ………….. (locul convenit) - vanzatorul indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, vamuita pentru export, la punctul si locul convenit, la frontiera, dar inainte de punctul vamal de frontiera al tarii limitrofe.

DES = DELIVERED EX SHIP

Livrat pe nava ….( port de destinatie convenit) - vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la bordul navei, nevamuita pentru import, in portul de destinatie convenit. Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in portul de destinatie convenit.

DEQ = DELIVERED EX QUAY (DUTY PAID)

Livrat pe chei… ( port de destinatie platit) - vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , pe chei, in portul de destinatie convenit, vamuita la import.

DDU = DELIVERED DUTY UNPAID

Livrat taxe vamale neplatite …….( locul de destinatie convenit)- vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la locul convenit din tara importatoare.

DDP = DELIVERED DUTY PAID

Livrat taxe vamale platite…. (loc de destinatia convenit)- vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la locul convenit din tara importatoare.

Posted in Etichete: |

0 comentarii: